یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

آرامش زیر چتر آنتن های BTS

دكل

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳:۰۰


اولین همایش بررسی ایمنی تشعشع در شبکه های تلفن همراه در شرایطی در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است که چند سالی است در میان مردم گزارش های ضد و نقیضی از زیان آور بودن یا نبودن تشعشعات به اوج خود رسیده است.<BR> <BR> نقل قول های مختلفی از سوی مسوولان دولتی، بنگاه های اقتصادی سرویس دهنده و در نهایت جامعه پزشکی و دانشگاهی در این زمینه وجود دارد که باعث سردرگمی و تشویش اذهان عمومی شده است. بنابراین اینطور به نظر می رسد که این همایش در این مقطع برای آگاهی و آرامش افکار عمومی اقدام مناسب و به موقعی باشد. آنچه در ادامه می خوانید صحبت های مسوولان دولتی و بخشی از مقالات ارایه شده در این همایش است.

 موضوعات را علمی بررسی کنیم
وایمکس نیوز - محمدرضا کاردان، رییس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران در مورد اهداف برگزاری همایش و دلیل پرداختن به موضوع تشعشعات تلفن همراه گفت: نمی توان گفت که ایمنی تشعشع شبکه تلفن همراه مهمترین مبحث در موضوعات اشعه ای است، اما به دلیل نگرانی هایی که تشعشعات تلفن همراه در مردم ایجاد کرده است تصمیم به برگزاری این همایش گرفتیم.
وی افزود: گفته های ضد و نقیضی از سوی افراد در مورد زیان های ناشی از استفاده تلفن همراه وجود دارد که افراد غیر متخصص نمی توانند به درستی تشخیص دهند که کدامیک از این گفته ها درست و کدامیک نادرست است، بنابراین باید به طریقی در این مورد اطلاع رسانی می شد.
به گفته کاردان یکی از دلایل تشدید نگرانی های مردم در سال های اخیر در ارتباط با زیان آور بودن شبکه های تلفن همراه اطلاعات جورواجوری است که در اینترنت به اشتراک گذاشته می شود و مردم قادر به تفکیک آنها از یکدیگر نیستند.
وی با بیان اینکه گروه های مختلفی با مساله تلفن همراه و تشعشعات آنتن ها و گوشی ها درگیر هستند، گفت: وزارت بهداشت، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نیز گروه های دانشگاهی هرکدام به نحوی با موضوع تلفن همراه در ارتباطند و به نظر می رسد این همایش جای مناسبی برای تبادل افکار این گروه ها با یکدیگر باشد.
رییس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران در مورد برگزاری کنفرانس هایی از این دست گفت: سال 90 یا 91 کنفرانس عمومی تری با عنوان حفاظت در برابر طیف امواج الکترومغناطیسی برگزار خواهیم کرد.

اول کمیت، بعد کیفیت
ناصر راستخواه، رییس مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور در مورد ویژگی کشورهای مصرف کننده گفت: به طور کلی کشورهای مصرف کننده تکنولوژی، ابتدا تمامی هم و غم خود را بر مساله افزایش کمی مصرف معطوف می کنند و بعد به سراغ کیفیت می روند.
وی افزود: ممکن است این ویژگی به دلایل مختلفی چون منافع بنگاه های ارایه دهنده سرویس ها، سطح دانش افراد در جامعه، استانداردها و یا دلایلی دیگر باشد، اما به هر حال باید این روند اصلاح شود. 
وی در مورد اقدامات صورت گرفته توسط سازمان انرژی اتمی کشور گفت: تدوین استاندارد پرتوها، تدوین ضوابط و مقررات کار با پرتوها، صدور انواع پروانه اشتغال برای مراکز کار با پرتوها و نظارت و بازرسی های دوره ای از مراکز از اقدامات این مرکز بوده است.
وی در مورد نحوه نظارت مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور بر فعالیت اپراتورها گفت: در گذشته مرکز، نظارت شدید و مکرری بر اپراتورها داشت، اما کم کم به مرور زمان خود اپراتورها سطح بازرسی های خود را افزایش دادند.
راستخواه در مورد نگرانی های مردم از شبکه های تلفن همراه گفت: مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور تمامی تلاش خود را برای ایجاد همکاری با سازمان تنظیم مقررات خواهد داشت و مردم هم اجازه ندهند این نگرانی ها به شیوه ای غیر منطقی تبدیل به نوعی وسواس شود.

شبکه های غیر استاندارد از کار می افتند
محمد کرم پور، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این همایش گفت: این همایش باید به این سوال مردم که آیا آنتن های BTS زیان آورند یا نه پاسخ بدهد.
وی افزود: در واقع از این همایش باید این اطمینان در مردم ایجاد شود که شبکه های تلفن همراه ضرری ندارند.
کرم پور با بیان اینکه متولی صدور مجوز برای هر سازمانی که بخواهد از ابزاری که تشعشعات رادیویی دارد استفاده کند، رگولاتوری است، گفت: پس از ارایه مجوز ، سازمان با نظارت های دوره ای میزان تشعشعات این ابزارها را اندازه گیری می کند و با استانداردهای موجود مطابقت می دهد.
به گفته کرم پور تمامی گزارشات دوره ای حکایت از این دارد که میزان تشعشعات در کشور یک دهم حد استاندارد است.
وی گفت: یکی از نگرانی های مردم، آنتن های BTS است. اما مردم باید بدانند که هرچه تعداد آنتن ها افزایش پیدا کند میزان خطرات آن کمتر می شود چراکه برای ارسال امواج از توان تشعشعی کمتری استفاده می کند.
وی در مورد استاندارد تجهیزات وارداتی نیز گفت: مردم نباید نگران سلامت تجهیزات وارداتی باشند، چون تمامی تجهیزاتی که از مبادی قانونی وارد می شوند توسط سازمان کنترل می شوند.
وی به مردم این اطمینان را داد که تا زمانی که هماهنگی و همکاری لازم بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وجود دارد مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد نحوه عملکرد اپراتورها گفت: اپراتورها بدون هماهنگی با سازمان سایتی را راه اندازی نمی کنند که این موضوع جای تشکر و قدردانی دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین ذینفع در نظر سازمان مردم هستند، گفت: سازمان به دنبال رضایت مردم است و زمانی که رضایت مردم تامین شود منافع دولت و اپراتورها نیز تامین خواهد شد.
کرم پور به آخرین آمار و ارقام ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا و کشورمان اشاره کرد و گفت: به سادگی می توان استدلال کرد که اگر شبکه های بزرگ جهانی و کشوری می توانند بدون اختلال کار کنند، تنها به این دلیل است که استانداردهای لازم در این شبکه ها رعایت شده است.
زیر آنتن ها امن تر است
نصیری، استاد دانشگاه تهران در مورد کمترین نقطه خطر در شبکه اما نگران کننده ترین منطقه آن گفت: برخلاف تصور عموم که فکر می کنند نقاط نزدیک یا زیر آنتن ها در معرض خطر بیشتری است، در این منطقه که منطقه سایه نامیده می شود تشعشعی وجود ندارد و بی خطر ترین نقطه است.
وی در مورد اثرات قرار گرفتن در برابر امواج رادیویی گفت: حرارت قطعی ترین اثر قرار گرفتن در برابر امواج است که با افزایش شدت موج و یا تابش به نقاطی از بدن که امکان خارج کردن حرارت را ندارند ممکن است منجر به سوختگی یا شوک الکتریکی شود.
نصیری گفت: امواج رادیویی اثرات غیرگرمایی هم دارند که منجر به سردرد یا سرگیجه می شود.
به گفته نصیری کاهش حافظه و عملکرد شناختی، ناباروری در مردان، واکنش های استرسی، اختلال سیستم عصبی، کاهش تولید ملاتونین، نقایص مادرزادی و نفوذپذیری سد خونی – مغزی از اثرات احتمالی تشعشعات بر موجودات زنده است.
وی پس از اعلام نتایج مقالاتی که توسط محققان خارجی در این زمینه انجام شده است، گفت: در هر صورت باید اصول استفاده از تلفن های همراه توسط کاربران رعایت شود، استاندارد دستگاه های وارداتی به دقت بررسی شده و معاینات دوره ای به ویژه روی کارمندانی که با امواج سرو کار دارند در پرونده پزشکی آنها ثبت و بررسی شود.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو